Trang chủ > Uncategorized > Whoever Eats My Flesh Has Eternal Life

Whoever Eats My Flesh Has Eternal Life

HOMILY ON THE 20TH SUNDAY IN ORDINARY TIME.

WHOEVER EATS MY FLESH HAS ETERNAL LIFE.

Author of Proverbs portrayed wisdom as a person: “ Wisdom has built her house…She has dressed her meat…She said to the one who lacks understanding: “Come, eat of my food…Forsake foolishness that you may live” (9:1-6).

To St.John, wisdom is really the Word (logos) : “The Word became flesh and made his dwelling among us”(Jn 1:14); “ I am the bread that came down from heaven …The bread that I will give is my flesh for the life of the world ” (Jn 6: 41, 51).

So let’s think how people eat lord’s flesh and why eating His flesh is having eternal life.

1.HOW PEOPLE EAT LORD’S FLESH.

The bread become Lord’ flesh by His word powerful : “ He took bread…and said: Take it; this my body” (Mk 14:22).

To St.Thomas, Lord’ presence in Eucharist is sacramental : accident such as figure, flavor and quantity remain but not substance of bread. Bread’substance became Christ’substance (St.Th.Sum.theo. III, q.75-77). So eating Lord’flesh does not make us frightened.

And also to St.John, “Word became flesh… He has words of eternal life” (Jn 6:14,68). So people should eat Word as He said: “One does not live by bread alone but by every word that comes forth from the mouth of God” (Mt 4:4).

2.WHY EATING LORD’FLESH IS HAVING ETERNAL LIFE.

The serpent said to the woman: “…the moment you eat of it your eyes will be opened and you will be like gods….”(Gn 3:5). So eating Lord’flesh, people become like Him with divinity and as Him, they will live for ever (PL 169, 485CD). In addition, eating Lord’s flesh is having eternal life because He said: “I am the resurrection and the life…”(Jn 11:25).

Once Jesus said: “One does not live by bread alone but by every word that comes forth from the mouth of God” (Mt 4:4). In fact, if “ you have the words of eternal life” (Jn 6:68), people , for eternal life, need to eat Christ , Word of God.

So who eats Lord’flesh is really wise .

Eating the Wisdom calls for living wise implicitly.

Jesus said: “ Whoever eats my flesh and drinks my blood remains in me and I in him”(Jn 5:56). Remaining in Jesus is not going after evil.

To St.Paul, living wise is “ to understand what is the will of the Lord. And do not get drunk on wine in which lies the debauchery, but be filled with the Spirit, addressing one another in psalms and hymns and spiritual songs….” (Eph 5:15-20).

Written by Fr. Jos Rao, Dang Van.

 

 

CHIA SẺ TIN MỪNG CHÚA NHẬT XX NĂM B.

 

 

AI ĂN THỊT TA THÌ SỐNG ĐỜI ĐỜI.

 

 

Tác giả sách Châm Ngôn mô tả sự khôn ngoan như một ngôi vị: “Khôn ngoan xây nhà mình….chuẩn bị món thịt …nói với những ai thiếu hiểu biết: Hãy đến ăn thức ăn của Ta…Hãy bỏ sự khờ dại để được sống” (9:1-6).

 

 

Với Th.Gio-an, sự khôn ngoan đó chính là Ngôi Lời: “Ngôi Lời đã thành nhục thể và cư ngụ giữa chúng ta” (Gn 1:14) ; “Ta là bánh từ trời xuống… Bánh Ta sẽ ban chính là thịt Ta để cho thế gian được sống” (Ga 6:41,51).

 

 

Vậy chúng ta hãy suy coi người ta ăn thịt Chúa thế nào và tại sao ăn thịt Ngài thì được sống đời đời.

 

 

1.NGƯỜI TA ĂN THỊT CHÚA THẾ NÀO.

 

 

Bánh trở nên thịt Ngài do lời Ngài quyền năng : “Ngài cầm bánh… rồi phán: “Hãy cầm mà ăn. Này là mình Ta” (Mk 14:22).

 

 

Theo Th.Tô-ma, Chúa hiện diện trong phépThánh Thể thì có tính bí tích: Cái tùy thể như hình dáng, mùi vị, chất lượng thì còn nhưng bản thể bánh không còn. Bản thể bánh đã thành bản thể Chúa Ki-tô ( Th.Tô-ma.Tổng Luận Thần Học.Tập III.Vấn đề 55-57). Vậy ăn thịt Chúa không làm cho người ta ghê sợ.

 

 

Và cũng theo Th.Gio-an, “ Ngôi Lời đã thành nhục thể…Ngài có lời ban sự sống”(Ga 6:14,68). Vậy người ta nên ăn Ngôi Lời như Ngài đã phán: “Người ta sống không nguyên bởi bánh mà còn bởi lời miệng Chúa phán ra” (Mt 4:4).

 

 

 

2.TẠI SAO ĂN THỊT CHÚA THÌ SỐNG ĐỜI ĐỜI.

 

 

Con rắn nói với phụ nữ : “ Khi ngươi ăn trái ấy, mắt ngươi sẽ mở ra và sẽ nên giống như Thiên Chúa” (Stk 3:5). Vậy ăn thịt Chúa sẽ nên giống Ngài có thần tính và như Ngài, họ sẽ sống đời đời (PL 169, 485CD). Hơn nữa ăn thịt Chúa thì có sự sống đời đời vì Ngài phán: “Ta là sự sống lại và là sự sống” (Ga 11:25).

 

 

Cũng có lần Chúa phán: “Người ta sống không nguyên bởi bánh mà còn bởi lời miệng Chúa phán ra”( Mt 4:4). Thật vậy nếu “Chúa có lời ban sự sống đời đời” (Ga 6:68) thì người ta cần ăn Chúa Ki-tô,Ngôi Lời,để được sống đời đời.

 

 

Vậy ăn thịt Chúa thì thật khôn ngoan.

 

 

Ăn sự khôn ngoan hiển nhiên phải sống khôn ngoan.

 

 

Chúa phán: “Ai ăn thịt Ta và uống máu Ta thì ở lại trong Ta và Ta ở lại trong nó”. Ở lại trong Chúa là không đi theo đường tội.

 

 

Theo th.Phao-lô, sống khôn ngoan là “ hiểu điều gì là ý Chúa và đừng say sưa là cớ cho dâm dật nhưng có tràn đầy Thần Khí và cùng nhau hát thánh vịnh, thánh ca…” (Eph 5:15-20).

 

 

Lm.Gs.Đặng Văn Rao soạn.

 

Chuyên mục:Uncategorized
  1. Nguyen Van Mo
    Tháng Tám 21, 2012 lúc 12:35 sáng

    OUR SUNDAY CELEBRATION

    Twentieth Sunday in Ordinary Time / B

    ‘EAT MY FLESH, DRINK MY BLOOD’. In the Incarnation, ‘the Word was made flesh and dwelt among us”. The Word continues to take flesh in the Eucharistic species and in all of us who partake of the flesh and blood of Christ in Communion: ‘those who eat my flesh and drink my blood live in me and I in them’. Through the Eucharistic community, Christ continues to be enfleshed and to dwell in our world.

    Resp Psalm Ps 33:2-3,10-15. R. v. 9

    R.Taste and see the goodness of the Lord.

    1. I will bless the Lord at all times, / his praise always on my lips;/ in the Lord my should shall make its boast. / The humble shall hear and be glad. R.

    2. Revere the Lord, you his saints./ They lack nothing, those who revere him./ Strong lions suffer want and go hungry / but those who seek the Lord lack no blessing. R.

    3. Come, children, and hear me / that I may teach you the fear of the Lord. / Who is he who longs for life / and many days, to enjoy his prosperity? R.

    4. Then keep your tongue from evil / and your lips from speaking deceit. / Turn aside from evil and do good; / seek and strive after peace. R.

  2. Nguyen Van Mo
    Tháng Tám 21, 2012 lúc 2:28 sáng

    The World of the Gospel

    FLESH AND BLOOD

    When Jesus declares, ‘The bread that I will give is my flesh for the life of the world,’ the Jews ‘murmur’ in unbelief. Their revulsion is complete when Jesus speaks about his blood as true drink. The drinking of blood is prohibited in Judaism and perhaps also in early Christianity (Gn 9:4; Acts 15:29). The Jews cannot go beyond the physical, and so misunderstand Jesus’ promise.

    Jesus will provide food for the life of the world. In ancient times, the people of Israel were nourished by manna and the gift of the Law. This time, these nourishments are being replaced by the gift of Jesus’ own self, and the Jews are told of the need to eat the flesh and drink the blood of Jesus who is the Son of Man.

    ‘Flesh’ has to do with the incarnate life of Jesus. He, the divine Word, became flesh, a human being in its weakness and mortality. ‘Blood’ has to do with his very real death. To be eaten and to be drunk mean that flesh is to be broken and blood is to be spilled. Jesus speaks of the inevitability of his death on the cross.

    Later, the believers will have to ask: Where do we encounter the revelation of God in the flesh and blood of the Son of Man? How can we partake of his flesh and blood? The evangelist’s use of Eucharistic language in Jesus’ discourse on the bread of life provides an answer: one encouters the flesh and blood of Jesus Christ at the Eucharistic celebration.

    Fr Gil Alinsangan SSP

  3. Nguyen Van Mo
    Tháng Tám 21, 2012 lúc 3:43 sáng

    Communion Antiphon Ps 129: 7

    With the Lord there is mercy;
    in Him is plentiful redemption.

    MORNING PRAYER

    Precious Lord, take my hand.
    Lead me on. Let me stand.
    I am tired. I am weak. I am worn.
    Through the storm,
    Through the night,
    Lead me on to the light.
    Take my hand, precious Lord,
    and lead me home.

  4. Nguyen Van Mo
    Tháng Tám 22, 2012 lúc 2:23 sáng

    MORNING PRAYER

    You take the pen,
    and the lines dance.
    You take the flute,
    and the notes shimmer.
    You take the brush,
    and the colours sing.
    So all things have meaning and beauty
    in that space beyond time where you are.
    How, then, can I hold anything from you?

    Gag Hammarskjold

  5. Nguyen Van Mo
    Tháng Tám 22, 2012 lúc 11:47 chiều

    MORNING PRAYER

    God our Father,

    The qualities I see lived out so well in some people
    are a reflection of your own goodness, and I know
    that I have much to learn from other people who
    reflect your image and likeness in different ways.

    Inspire me to respect others fully as my equals,
    seeing and loving in them what you see and love in
    them.

    Amen.

  6. Nguyen Van Mo
    Tháng Tám 24, 2012 lúc 12:37 sáng

    MORNING PRAYER

    PRAYER OF ST. FRANCIS OF ASSISI

    Lord, make me an instrument of Thy peace; where there is hatred, let me sow love; where there is inquiry, pardon; where there is doubt, faith; where there is despair ; hope; where there is darkness, light; and where there is sadness, joy.

    O Divine Master, grant that I may not so much seek to be consoled as to console; to be understood as to be understand; to be loved, as to love: for it is in giving that we receive, it is in pardoning that we are pardoned, and it is in dying that we are born to eternal life.

  1. No trackbacks yet.

Gửi phản hồi

Mời bạn điền thông tin vào ô dưới đây hoặc kích vào một biểu tượng để đăng nhập:

WordPress.com Logo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản WordPress.com Log Out / Thay đổi )

Twitter picture

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Twitter Log Out / Thay đổi )

Facebook photo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Facebook Log Out / Thay đổi )

Google+ photo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Google+ Log Out / Thay đổi )

Connecting to %s

%d bloggers like this: