Trang chủ > Uncategorized > Jesus Makes The Deaf Hear, The Mute Speak

Jesus Makes The Deaf Hear, The Mute Speak

HOMILY ON 23RD SUNDAY IN ORDINARY TIME.

             JESUS MAKES THE DEAF HEAR, THE MUTE SPEAK.

It is the miracle performed by Jesus at Decapolis, the gentile territory.

Let’s find out what deafness and dumbness are? What this miracle means?

I. WHAT IS DEAFNESS AND DUMBNESS?

To some prophets, hearing God is understanding His words: “But not during the present day has the Lord yet given you a mind to understand, or eyes to see, or ears to hear” (Deut 29:3; Is 6:9,10; Gr. 5:21). And, to Isaiah, hearing God is not rebelling against Him: “Morning after morning, He opens my ears so that I may hear; and I have not rebelled, I have not turned back” (Is 50: 4, 5).

So deafness is not understanding, not loving God but sinning against Him.

Deafness results in dumbness for one can speak simply that they heard.

So deafness does not mean not understanding Jesus, not loving Him, but sinning against Him, one cannot profess the faith in Him or cannot proclaim the Good News.,

II. WHAT DOES THIS MIRACLE MEAN?

1. The miracle reveals the divinity of Jesus. Viewers of a miracle stated: “He has done all things well…” (Mk 7:37). Jesus reveals His divinity so that Pharisees and gentiles believe in Him as a messiah who is coming. But He was ordered not to tell the miracle because Pharisees are intentionally “deaf” to His words. One must find evidence of Jesus’ divinity when He showed His great love on the cross.

2. Isaiah foretold that curing the deaf is the sign for saving Israelites (Is 35-37).

In fact, if deafness is not hearing God’s words and sinning against Him, Jesus is curing the deaf and removing sin. And if sins results in death, solving sins is saving (Rm. 5:15)

3. According to the context in Mk 7, Pharisees and scribes are the deaf because they “disregard God’s commandment but cling to human tradition” (Mk7:8).So it is them that need to be cured and, it is the new creation: “He put His finger into the man’s ears, spitted and touched his tongue…”(Mk 7:33); “He has done all things well” (Mk7:37; Gn. 1:31).

4.When foretelling about salvation, Isaiah said: “Then will the eyes of the blind be opened, the ears of the deaf be cleared; Then will the lame leap like a stag, then the tongue of the dumb will sing…”(Is 35:5,6).

In fact, once one is saved, they sing, that is, they exalt God and proclaim Good News among gentiles as a way to render thanks to God.

St James said that God chose the poor to be rich in faith and heirs of the kingdom (Jm. 2:5).

We may be the poor out of deafness. So we need to be cured by Jesus, our Saviour.

                    CHIA SẺ TIN MỪNG CHÚA NHẬT 23, NĂM B.

             CHÚA GIÊ-SU LÀM CHO NGƯỜI ĐIẾC NGHE, NGƯỜI CÂM NÓI.

Đây là phép lạ Chúa làm tại miền Thập Tỉnh, nơi dân ngoại sống.

Chúng ta hãy tìm hiểu câm và điếc là gì? Phép lạ này ý nghĩa ra sao?

I.CÂM VÀ ĐIẾC LÀ GÌ?

Theo ý nhiều tiên tri, nghe Chúa là hiểu lời Ngài: “Nhưng cho đến hôm nay, Gia-vê đã không ban cho các ngươi lòng để biết, mắt để thấy, tai để nghe” (Đnl 29:3; Is 6:9,10; Gr 5:21). Và đối với I-sai-a, nghe Chúa là không phản nghịch Ngài: “Mỗi sáng Ngài mở tai tôi nghe để tôi khỏi phản nghịch Ngài và tháo lui” (Is 50:4,5).

Vì vậy điếc là không hiểu Chúa, không yêu Chúa mà còn lỗi phạm đến Ngài.

Điếc dẫn đến câm vì người ta chỉ có thể nói điều mình đã nghe được.

Vì vậy, khi điếc,không hiểu Chúa, không yêu Chúa, xúc phạm đến Chúa, người ta không thể tuyên xưng đức tin vào Ngài hoặc không thể loan báo Tin Mừng.

II.PHÉP LẠ NÀY Ý NGHĨA RA SAO?

1.Phép lạ này trước hết mặc khải thiên tính của Chúa. Những ai chứng kiến phép lạ đã kêu lên rằng: “Ngài đã làm mọi sự tốt đẹp…” (Mc 7:37).Chúa Giê-su mạc khải thiên tính để Pha-ri-sêu và cả dân ngoại tin vào Ngài là đấng mê-si-a đã đến. Nhưng đồng thời Ngài cấm kể  lại phép lạ vì Pha-ri-sêu điếc, cố tình không hiểu lời Ngài. Người ta phải nhận ra Ngài là Thiên –sai khi Ngài biểu lộ tình yêu vĩ đại trên thập giá.

2.Tiên tri Isaia tiên báo rằng chữa câm điếc là dấu hiệu cứu độ It-ra-en(Is35-37).

Thật vậy nếu điếc là không nghe lời Chúa, xúc phạm đến Ngài thì Chúa chữa tật điếc là Chúa tha tội. Và, nếu tội dẫn đến sự chết thì tha tội là cứu sống (Rm5:15).

3.theo văn mạch Mat-cô 7, thì Pha-ri-sêu và Luật sĩ điếc là do “ coi thường giới răn Chúa mà bám vúi vào luật lệ người đời”(Mc 7:8).

Bởi vậy chính họ mới cần được chữa lành. Đó là cuộc tạo thành mới: “ Ngài sờ vào tai người điếc, nhổ nước miếng và đụng tay vào lưỡi…”(Mk7:33; “Ngài đã làm mọi sự tốt đẹp” (Mc 7:37; St 1:31).

4. Khi tiên báo về ơn cứu độ, tiên tri I-sai-a nói: “Bấy giờ mắt người mù được mở, tai người điếc được thông ;người què sẽ nhảy tựa hưu nai và lưỡi người câm sẽ ca hòa…”( Is 35, 5-6).

Quả thực, khi ai được cứu độ, thì người ấy ca hát, nghĩa là tung hô Chúa và loan báo Tin Mừng cho muôn dân như là một cách tạ ơn Chúa. Thánh Gia-cô-bê dạy rằng Chúa đã chọn người nghèo làm người giàu về đức tin, và làm người thừa hưởng Nước Trời (Gcb 2,5). Có lẽ chúng ta là người nghèo vì bị điếc. vậy chúng ta cần được Chúa Cứu Thế chữa lành.                     Lm.Gs.Đặng Văn Rao soạn.

Chuyên mục:Uncategorized
  1. Nguyen Van Mo
    Tháng Chín 10, 2012 lúc 2:39 sáng

    OUR SUNDAY CELEBRATION

    Twenty-Third Sunday of Easter / B

    ‘HE MAKES THE DEAF HEAR!’ Imagine the great joy of someone who has been cured of a hearing disbility. What a thrill it must be to hear clearly, perhaps for the first time, the sounds of birds, of the ocean breaking, of music, of a friend’s voice. Many of us enjoy good hearing but we can still turn a deaf ear to the cries of the poor, to the pleas of someone for forgiveness, even to the teachings of Jesus. What joy we too will know if we allow Jesus to touch us and heal our spiritual deafness.

    Resp Psalm Ps 145:7-10. R. v. 1

    R. Praise the Lord, my soul! (or Alleluia!)

    1. It is the Lord who keeps faith for ever, / who is jsut to those who are oppressed. / It is he who gives bread to the hungry, / the Lord, who sets prisoners free. R.

    2. It is the Lord who gives sight to the blind, / who raises up those who are bowed down, / the Lord who loves the just, / the Lord, who protects the stranger. R.

    3. The Lord upholds the window and orphan, / but thwarts the path of the wichked. / The Lord will reign for ever, / Zion’s God, from age to age. R.

    Communion Antiphon

    Like the deer that yearns for running streams, so my soul is yearning for you, my God; my soul is thirsting for God, the living God.

    THE WORLD OF THE GOSPEL

    JESUS HEALS IN GNETLE TERRITORY

    Jesus finds himself in the district of the Decapolis, literally ‘ten cities’. The term refers to a region in nothern Palestine and southern Syria composed of a number of Hellenistic cities. When Pompey established Roman authority over the region in 63 BC, the Decapolis cities were give their autonomy and were attached to the province of Syria.

    The reference to Jesus’ presence in the Decapolis or its regions emphasises that Jesus has crossed into Gentile territory. In the preceding episode, Jesus goes to the district of Tyre and cures the daughter of a Syrophoenician woman. Now while still in Gentile territory, Jesus workds yet another miracle: he gives hearing to a deaf man and also cures the man’s speech impediment. He does this by taking the man aside and going through a ritual: he puts his fingers into the man’s ears, touches his tongue, looks up to heaven in prayer, groans in compassion, and utters the healing command in Aramaic. The gestures are sacramental, symbpolic of the cure that takes place.

    The story of the deaf-mute looks ahead to that of the blind man (Mk 8:22-26). Both the deaf-mute and the blind man are brought to Jesus by others. On both occasions Jesus takes the men away from the crowd and touches them, using spittle to heal them. The evangelist uses the parallels to show that Jesus fulfills the prophesies of Isaiah. He is the promised servant of Gof (Messiah) who heals the deaf, the mure and the blind (Is 35:5-6; Mk 7:37).

    Fr Gil Alinsangan SSP

  2. Nguyen Van Mo
    Tháng Chín 10, 2012 lúc 5:12 sáng

    MORNING PRAYER

    How easy it is to be thankful when things go my way!
    How easy it is to be kind and helpful when not much
    is asked of me!
    How easy it is to love someone who loves me in return!
    How hard is it to be thankful for the courage to try again
    when I fail.
    How hard it is to be kind when words and actions hurt me.
    How hard it is to love someone who is unlike me.
    God, give me strength.

  3. Nguyen Van Mo
    Tháng Chín 11, 2012 lúc 12:12 sáng

    MORNING PRAYER

    Give me the courage to do right in the face of wrong.
    Instil in my heart a set of values that prompts me to
    think of others instead of just myself. Give me the
    willingness to stand up for what I believe – not
    following the crowd, Give me the strength to look evil
    in the eye and withstand it. Because I know with you
    at my side all things are possible.

  4. Nguyen Van Mo
    Tháng Chín 11, 2012 lúc 11:34 chiều

    MORNING PRAYER

    THE SERENITY PRAYER

    God grant me the serenity
    to accept the things I cannot change;
    courage to change the things I can;
    and wisdom to know the difference.
    Living one day at a time;
    Enjoying one moment at a time;
    Accepting hardships as the pathway to peace;
    Taking, as He did, this sinful world
    as it is, not as I would have it;
    Trusting that He will make all things right
    if I surrender to His Will;
    That I may be reasonably happy in this life
    and supremely happy with Him
    Forever in the next.

    Amen.

  5. Nguyen Van Mo
    Tháng Chín 13, 2012 lúc 2:20 sáng

    MORNING PRAYER

    Gracious God, it’s time. It’s time to make the hard decisions.
    Sometimes I’m scared, sometimes I’m confused and sometimes
    I just don’t want to believe I have to make a decision.
    Help me to trust in You.
    Give me strength and wisdom so that whatever
    happens honours my loved one and You.
    Thank You for hearing me and answering my prayer.

    Amen.

  6. Nguyen Van Mo
    Tháng Chín 14, 2012 lúc 1:05 sáng

    MORNING PRAYER

    “…Courage! Do not be afraid. Look, your God is coming, vengeance is coming, the retribution of God; he is coming to save you. Then the eyes of the blind shall be opened, the ears of the deaf unsealed.”
    Is. 35: 4-5

  1. No trackbacks yet.

Gửi phản hồi

Mời bạn điền thông tin vào ô dưới đây hoặc kích vào một biểu tượng để đăng nhập:

WordPress.com Logo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản WordPress.com Log Out / Thay đổi )

Twitter picture

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Twitter Log Out / Thay đổi )

Facebook photo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Facebook Log Out / Thay đổi )

Google+ photo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Google+ Log Out / Thay đổi )

Connecting to %s

%d bloggers like this: