Trang chủ > Uncategorized > Chúa Chăn Dắt Đoàn Chiên

Chúa Chăn Dắt Đoàn Chiên

CHIA SẺ TIN MỪNG CHÚA NHẬT 16, NĂM B.

CHÚA CHĂN DẮT ĐOÀN CHIÊN.

Th.Mat-cô viết: “Ra khỏi thuyền , Đức Giê-su thấy một đám người rất đông thì chạnh lòng thương vì họ như bầy chiên không người chăn dắt. Và Người bắt đầu dạy dỗ họ nhiều điều”( Mc 6:34).

Chúng ta tìm hiểu xem tại sao bầy chiên thiếu mục tử ? Ai sẽ chăn chiên và nuôi chiên bằng gì?

1. Tại sao bầy chiên thiếu mục tử ?

Theo tiên tri Giê-rê-mi-a thì mục tử của It-ra-en là các tư tế, luật sĩ và vua chúa ( Gr 2:8). Họ chỉ nuôi mình mà không nuôi chiên; không băng bó chiên bị đau; không tìm chiên lạc và để chúng làm mồi cho dã thú (Ed 34:1-5; Gr 23:1,2). Do đó đoàn chiên không có mục tử.

2. Ai sẽ chăn chiên?

Theo lời Chúa phán qua tiên tri Ê-dê-ki-en thì chính Thiên Chúa là mục tử của It-ra-en (Ed 34:11-15). Ngài đã đóng vai đó qua Mô-sê trong Cựu Ước và qua Chúa Giê-su trong Tân Ước.

Thật vậy Chúa là mục tử vì Ngài đã tạo dựng nhân loại thì Ngài chăn nuôi họ: “Ta là đường , là sự thật và là sự sống” (Ga 14:6).Chúa giảng là Chúa nuôi linh hồn. Chúa trừ quỉ là Chúa bảo vệ đàn chiên.

Theo Th.Mát-cô thì Chúa cũng sai 12 sứ đồ đi giảng dạy và trừ quỉ (Mc 6:7). Chúa chia sẻ sứ vụ cho họ vì họ được dựng nên giống hình ảnh Ngài, biết làm chủ như Ngài.

Được sai đi, họ phải làm theo ý Chúa. Vì vậy sau chuyến truyền giáo thì họ phải “ báo cáo cho Ngài biết việc đã làm, lời đã giảng”(Mc 6:30). Đó cũng là lúc họ phải “lánh riêng ra, vào nơi vắng vẻ để nghỉ ngơi” (Mc 6:31) nghiã là phải để cho Chúa mạc khải (Mc 4:10;7:17) và kết hợp với Ngài (Ga 1:39;Mc 1:35; 6:46)trước khi tái truyền giáo .

Nhu cầu truyền giáo còn cần hơn nhu cầu nghỉ ngơi . Vì vậy theo Th.Mát-cô, dân chúng từ các thành đã đến nơi xa vắng trước Chúa và các sứ đồ, và Chúa phải giảng cho họ thay vì nghỉ ngơi (Mc 6:33).

Chốn nghỉ ngơi có thể là Thiên đàng (Tv 95:11).Nếu như thế, lúc này Chúa và các sứ đồ chưa được nghỉ ngơi, còn phải truyền giáo đã.

3. Chúa chăn nuôi bằng gì?

Thời xuất hành Chúa nuôi Dân It-ra-en trong sa mạc trên đường về Đất Hứa bằng man-na (Xh 16:32). Thời Cứu Thế Chúa nuôi chúng ta trên trần gian về Thiên Đàng bằng Bánh Trường Sinh.(Ga 6:48-51)

Chúa là tình yêu (1Ga 4:8) nên Ngài chạnh lòng thương dân chúng như mục tử tốt lành đã hóa bánh ra nhiều cho họ ăn trong nơi vắng vẻ (Mc 4:34-44).

Không phải Ngài nuôi phần xác mà còn nuôi phần hồn. Vì vậy trước khi hóa bánh ra nhiều thì “ Ngài đã lên tiếng giảng dạy họ nhiều điều” (Mc 6:34).Ngài cũng phán: “Người ta sống không nguyên bởi bánh mà còn bởi lời do miệng Chúa phán ra (Mt 4:4; Tl 8:3; Kng 16:26).

Thật vậy nếu Ngài là Lời của Cha đã làm người(Ga 1:14) thì chúng ta phải ăn lời để linh hồn được sống(Ga 6:51).

Ngày nay không thiếu mục tử nhưng thiếu mục tử tốt lành, biết chạnh lòng thương. Được tham dự vào vai trò mục tử của Chúa, chúng ta biết thí mạng vì đoàn chiên chưa? Chúng ta biết vào sa mạc để được Chúa huấn luyện và cảm nghiệm ngài chưa?

Lm Gs Đặng Văn Rao soạn.
Chuyên mục:Uncategorized
  1. Nguyen Van Mo
    Tháng Bảy 22, 2012 lúc 11:11 sáng

    Our Sunday Celebration

    Sixteeth Sunday in Ordinary Time / B

    HE TOOK PITY ON THEM. In today’s Gospel Jesus shows great care for his disciples. After a busy mission he takes them off to a quiet place to rest. He also takes pity on the crowds who follow him. Recognising their spiritual hunger, he teaches them at some length. Jesus takes pity on us as well. Like the crowds and his disciples, we need to periodically step aside from our many chores and activities to be nourished by his life-giving word and fed by the Eucharist.

    Responsorial Psalm Ps 22.R.v.2

    R. The Lord is my shepherd;
    tlhere is nothing I shall want.

    1. The Lord is my shepherd; / there is nothing I shall want. / Fresh and green are the pastures / where he gives me repose. / Near resful water he leads me, / to revive my drooping spirit. R.

    2. He guides me along the right path; / he is true t his name. / If I should walk in the vallley of darkness / no evil would I fear. / You are there with your crook and your staff; / with these you give me comfort. R.

    3. You have prepared a banquet for me / in the sight of my foes. / My head you have anointed with oil; / my cup is overflowing. R.

    4. Surely goodness and kindness shall follow me / all the days of my life. / In the Lord’s own house shall I dwell / for ever and ever. R.

    Communion Antiphon Ps 110:4-5

    The Lord, the gracious, the merciful, has made a memorial of his wonders; he gives food to those who fear him.

    The World of the Gospel

    SPEEP AND SHEPHERD

    Ancient Near Eastern texts traditionally depict the king as a king-shepherd who provides for the well-being of his subjects. In the Bible, Jeremiah uses this concept as a basis to rebuke the kings of Israel for their slackness in office (Jer 2:8; 10:21).The prophet then proclaims that Yahweh will give Israel new shepherds who will pasture the people with integrity (Jer 3:15). Ezekiel later takes up the theme and also rebukes kings and the other leaders of Israel for their neglect of the people (Ez 34:1-10). He proclaims that this time God will take the people, his flock, out of the charge of their human leaders. God declares himself the shepherd of the people (Ez 3:11-22; Ps 23; Is 40:11). The time will come, however, when God will give the people a shepherd of his own choice, another David (Ez 34:23-24)

    In today’s Gospel Mark clearly sees Jesus’ relationship with the crowd that follow him as that of shepherd and she ep (Mt 9:36-37). The compassion of Jesus makes him feed the crowd, like a shepherd feeding the sheep. Elsewhere, Jesus proclaim himself as the ‘Good shepherd’ who not only leads the sheep to green pastures but also lays down his life for the flock. (Jn 10).

    Jesus’ words to Peter – ‘Feed my lambs (Jn 21:5-17)-can be taken as the giving of solemn charge to care for and rule the community of believers in his name. In accord with Semitic form of entering an agreement (Gn 23:3-20),Jesus stresses the terms of agreement three times. The apostolic tradition will late pass on this image of the shepherd feeding the flock as a metaphor for Christian leadership (1Pt 5:1-4; Acts 20:28-29).

    Fr Gil Alinsangan SSP

  2. Nguyễn Văn Mơ
    Tháng Bảy 22, 2012 lúc 12:31 chiều

    Instructions for translating and having more words:

    1.Google  go to “more” in the box at the end
     click “translate”
    2.Translate  select language  click language on the arrow on the box  from English to Vietnamese OR from Vietnamese to English
    If you want to “swap languages”, click on the arrows opposite each other
    3.Type in the word in the box e.g. taste buds
    4.It will appear from the right side of the word
    5.Click on the right side to have more words
    6.If you want to listen to the pronunciation, click on the “sound” box on the right hand side
    7.If you want to make up sentences, type in the box and also fix it by clicking on the right hand side.

    Thân tặng Cha Jos. Đặng Văn Rao. Good luck!

    Best wishes all

    Love & Peace

    Phanxico Xavie Mơ

  3. Nguyen Van Mo
    Tháng Bảy 23, 2012 lúc 3:47 sáng

    My apologies should be: SHEEP AND SHEPHERD

  1. No trackbacks yet.

Bình luận về bài viết này